Drift Festival heeft British Murder Boys, een duo dat bestaat uit de iconische UK techno pioniers Surgeon & Regis, uitgenodigd om een week lang te experimenteren in Willem Twee studios - een nu al legendarische plek in Den Bosch met een gestoorde selectie aan synths uit de jaren ’70, ’80 en ’90. Maar ook obscure machines uit de jaren ’50 en ’60, die helemaal niet bedoeld zijn om muziek mee te maken (zoals nucleaire meetapparatuur - yep, dat lees je goed). Door de unieke frequenties kunnen deze machines geluiden maken die niet bestaan in de synth-wereld. Het materiaal dat ze hier verzamelen gieten ze in een exclusieve live performance tijdens het Drift Festival Openingsconcert. We spraken Surgeon en Regis, die niet bepaald elke dag tijd hebben om samen in een studio te zitten, over deze unieke ervaring in dit walhalla voor gear fanatiekelingen.

Het Britse duo was enigszins sceptisch toen ze voor het eerst over deze mogelijkheid hoorden. Surgeon: “Vaak past mijn visie niet helemaal in het beeld dat organisaties hebben over mijn visie. Ik houd er niet van om in opdracht en onder tijdsdruk muziek te moeten maken. Regis heeft me eigenlijk overgehaald. En daar ben ik zo blij mee. Het bleek zo veel meer dan ik me ooit had kunnen voorstellen.” Regis: “Ik dacht dat jij mij had overgehaald, haha!”

 

“Artistieke verschillen”

Vanaf de eerste seconden stortten Surgeon en Regis zich in de studio’s. Regis: “Omdat er zo veel machines staan besloten we meteen dat we ons het beste konden verspreiden over de verschillende ruimtes, om zo veel mogelijk materiaal te kunnen verzamelen.” Surgeon: “Ik was voornamelijk in de ruimte met de apparatuur uit de jaren ‘50 omdat ik het meest bekend ben met dit soort gear en Regis was voornamelijk bezig in de studio met de synths, omdat deze beter aansluiten bij zijn expertise.” Surgeon en Regis performen vaak live sets samen, maar hebben niet vaak de tijd om samen in de studio aan het werk te gaan. Surgeon vertelt dat het juist goed was dat er meer studio’s waren. “Anders was er gegarandeerd ruzie geweest, haha.” Waarop Regis keihard begint te lachen: “Artistieke verschillen, je kent het wel.” Wat het duo niet had verwacht is dat ze elkaar zouden vinden in de derde ruimte van Willem Twee studios, waar een improvisatie ontstond met Regis op de piano en Surgeon op het orgel. Surgeon: “Het orgel klinkt fantastisch. Het leeft echt en heeft een eigen karakter?” Regis: “Deze ruimte speelt alsof je op het podium staat.”

 

Improvisatie-mentaliteit

Surgeon legt uit dat het vreemd voor hem is om over dit proces te vertellen: “Ik maak muziek met een ander gedeelte van mijn brein. Het volgen van muziek is emotioneel, niet intellectueel. We spraken van te voren niet af om apart te werken, dat gebeurt gewoon.” Regis is het hiermee eens: “Muziek is een soort zwarte magie. Je kan het niet forceren. Anders kan je net zo goed in een fabriek gaan werken waar je elke dag uitklokt als je uren er weer opzitten.” Daarom benadert het duo situaties simpelweg zoals ze zijn, zonder verwachtingen. Regis: “Ik dwaal altijd een beetje en als ik een deur zie dan open ik die.” Surgeon: “We doen dit al 25 jaar. Bij zo veel van onze gigs hebben we geen idee wat we aan zullen treffen. Daarom hebben we geleerd te improviseren.” Regis: “Elke keer ontmoet je weer nieuwe mensen. Alsof je elke keer weer een eerste schooldag hebt. Daarom zijn we inmiddels wel op alles voorbereid.” Surgeon: “We zijn mentaal al zo vaak gebroken en weer opgebouwd, haha.”  

Aanstekelijk enthousiasme

En met deze improvisatie-mentaliteit ging het duo aan de slag in Den Bosch. De Britten hadden expres niets voorbereid voor hun bezoek aan de studio’s van Willem Twee, die vol staan met obscure machines. Surgeon: “Je begint gewoon met spelen om te kijken waar je enthousiast van wordt. Het is natuurlijk niet mogelijk om elke machine te doorgronden.” Hans en Rickert, de oprichters van Willem Twee studios, speelden een grote rol in het opweg helpen van de heren. Surgeon: “Hun enthousiasme is aanstekelijk! Ze waren altijd aanwezig om technieken uit te leggen of suggesties te doen maar ze lieten ons ook volledig ons eigen ding doen.”

Je hoeft niet per se technisch te zijn om iets zinvols uit de machines te krijgen. Surgeon: “Hele technische artiesten zouden zich misschien juist verliezen in de details in plaats van dat ze met gevoel menselijke muziek maken. Het interessante is de interactie die ontstaat in de ruimte tussen de mens en machine. Met de hulp van de engineers hier kunnen de ideeën van minder technische artiesten ook prima vertaald worden.” Regis: “De machines zien er best intimiderend uit. Academisch bijna. Dat is het tegenovergestelde waar ik van geniet. Toen ik echter zag hoe alles werkte viel alles op zijn plek. En dat komt door Hans en de kennis die hij met ons deelde.”

 

Jaren ‘70 vrijheid

De ervaring in Den Bosch was “magisch” voor het duo. Regis: “Sommige plekken hebben synergie. Dit creatieve proces biedt je nieuwe inzichten over jezelf.” Surgeon: “Ik had van te voren geen idee. Iedereen hier is zo genereus. Zo’n spirit kom je niet vaak tegen in de muziekindustrie.” Regis: “Het voelde een beetje alsof we in een rare hippie-commune in 1970 waren beland in the middle of nowhere.” Surgeon: “Tegenwoordig kunnen studio’s best streng en dogmatisch zijn. Hier hadden we alle vrijheid.”

Het Drift Festival Openingsconcert

Surgeon en Regis zijn zo blij met de geluiden die ze verzameld hebben dat ze zelfs van plan zijn om terug te komen naar Willem Twee studios voor andere projecten. Hoe de live performance er uit zal komen te zien 7 juni? Surgeon: “It’s gonna be good. Dat is eigenlijk alles wat ik erover kan zeggen. We hebben er nog niets over besloten. Tijdens het terugluisteren van het materiaal aan het einde van de dag hebben we alweer een andere reactie dan tijdens het opnemen zelf. Het verschilt per moment. Als we het materiaal gaan arrangeren, zullen we er ons ook weer op een andere manier aan relateren. En dat gaan we gewoon laten gebeuren. We hebben een paar vage ideeën. Die gaan we misschien uitwerken. Maar misschien ook niet. Who knows.”

 

Het Drift Festival Openingsconcert vindt 7 juni plaats in Concertgebouw de Vereeniging. Met een Drift Weekend Ticket heb je gratis toegang. Losse tickets voor het concert kosten 10 euro per stuk.

Jäger Music doet als partner de komende periode verslag van het Artist-in-Residence project. Hier lees je meer over de samenwerking tussen Drift Festival en Willem Twee studios. Houd de website in de gaten voor exclusieve interviews met Blawan en Jameszoo, die net als British Murder Boys deelnemen aan dit project.

Tekst: Chloë Arkenbout
Beeld: Yannick van de Wijngaert